Annons:
Etikettbilar
Läst 23093 ggr
sissie
3/1/12, 9:46 AM

Importera bil från USA

Alla har säkert drömt om att hitta just den där bilen som man vill ha. Ibland har man hittat den men prislappen har varit alldeles för stor för att plånboken ska räcka till. Då kan det vara läge att titta på andra sidan pölen, i USA.

Att importera sin drömbil från USA är något som många drömmer om att göra, men är kanske lite rädda för att tag steget. Men varför inte? Det finns flera företag som kan hjälpa till med allting. Och det kostar inte skjortan. Just nu är dollarn förhållandevis låg och det påverkar priset.

Att hitta en bil

Man kan ta en resa till USA och leta reda på en bil själv. Självklart ska man titta efter samma saker som man gör här hemma när man köper bil. Bilens ursprung, vad den har för fel och defekter och givetvis - pruta!!

Ebay är ett annat ställe där man kan hitta bilar på. Har man tur kan man göra ett fint klipp på någon av alla de bilar som aktioneras ut.

Ford FairlaneYtterligare ett ställe är ooyyo. ett ställe som Blocket fast med bara bilar. Här läggs många USA-bilar ut till försäljning och de har en trevlig sökfunktion där man kan få gott om träffar utan att få med de som man inte sökte på egentligen.

Carfax.com är ett måste när man köper bil. Be att få VIN-numret. En lång harang av siffror och bokstäver. Den skriver man in på Carfax.com och vips får man fram hur många träffar det finns på just den bilen i Carfax databas. Det kostar dock 100 kr att köpa protokollet, men det är det värt. Detta protokoll kan berätta massor om bilen. Här förs alla besiktningar in och även service och reparationer om verkstaden är kopplad till Carfax. Om bilen varit inblandad i krock, hur många ägare m m finns det också uppgifter på. Väl värt varenda krona.

Måste man bygga om?

Veteranbilar behöver man oftas inte förändra. Det är vanligt att bilar före 1996 har röda blinkers bak. Här i Sverige ska vi ha orangea. Efter 1996 har många USA-bilar också orangea blinkers bak. Måste man bygga om bakljusen på bilen, så kolla med skroten. Många amerikanska bilar har europabakljus som man kan få tag på. Det är värt dessa kronor för nya eller bättre begagnade bakljus, framför att själv meka ihop något som bara förstör utseendet på bilen.

Alternativet är att ta backljusen på bilen. De är ofta två på amerikanare. Koppla om sladdarna och sätt i orangea glödlampor. Montera sedan dit en snygg vit lampa tex under kofångaren, som backljus.

Flyttgods

Det finns bilar i Sverige som har röda blinkers bak. Det kan ofta vara veteran/samlarbilar, men det finns en grupp till. De bilar som kommit till sverige som flyttgods. Flyttgods kan men inte importera bilden som. En person som har bott i USA under lång tid och haft bilen i sin ägo och använt den i USA minst 6 månader får ta med sig bilen till sverige, som vilken stol eller soffa som helst.

Känner man någon som ska flytta till sverige om mer än ett halvår så visst kan man be dem köpa bilen och ta med sig den, men det blir inte mycket billigare. Men det blir inte så mycket billigare. Frakt och alla papper kostar i alla fall. Man slipper tull och moms vilket kan vara värt besväret. Den enda fördelen är att man sällan behöver ändra något på bilen för att den ska få användas här i sverige. Det tar dock längre tid innan bilen är hemma.

Vad kan det kosta?

Att transportera bilen över Atlanten i en container kostar ungefär 1 800 dollar, beroende på vilken hamn som man vill att bilen ska landa i. Göteborg, Tomelilla och Stockholm finns att välja på. Och tar man hjälp av ett företag så brukar det gå ganska fort att få över bilen. På några veckor kan det vara klart.

När väl bilen är i svensk hamn så får man betala tull och moms. Tull är 10% av bilens köpeskilling. Så har du köpt en bil för 10 000 dollar så blir det 1 000 dollar i tull. Fast i svenska kronor då förstås. En del äldre bilar, veteranbilar, kan vara tullfria om man kan bevisa att det är ett samlarobjekt man köpt.

Sedan så är det moms som ska betalas. Det är den stora kostnaden. 25% moms på köpeskillingen. I ovanstående fall 2 500 dollar. Momsen kommer man inte undan. Det finns inga undantag när det gäller moms.

Chevrolet ChevelleI USA är det också en del av gifter. Lite beroende på var bilen fraktas ifrån, så tillkommer det fraktkostnader och kostnader för att få alla papper som behövs. Hur mycket det är beror helt och hållet på var bilen befinner sig och hur mycket man kan göra själv. Är man det minsta osäker så är det bäst att låta en importör sköta hela den biten.

Exempel: En chevrolet Chevelle SS -72 som står i Florida kostar TOTALT lite över 100 000 kronor att få hit. Om man ska köpa en motsvarande bil i Sverige får man betala allt från 200 000 och uppåt, beroende på skick och utförande.

Så visst kan det löna sig rejält att importera. Även om man tar det via ett företag.

För att få mer exakta uppgifter så ta kontakt med någon importör. Tex dessa tre:

Peters Place

Viking Transport

US Car Export

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
medde
3/4/12, 11:04 AM
#1

Många och mycket regler. Vissa hänger med hela tiden då bilen är i här. Har själv USA imp men dock inte USA bil..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
3/7/12, 7:37 PM
#2

En utav mina grannar importerar risiga amerikanare och svetsar upp dom, sen säljer han dom. Han bygger även choppers.

sissie
3/7/12, 8:43 PM
#3

Är man duktig på att svetsa så. Jag är tyvärr nog värdelös på det.Glad Fast nog är man sugen att på att importera något snyggt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

740tjejen
3/7/12, 9:05 PM
#4

Ja. frågan är ju om en kan göra fynd på Impala -59 cabbar där. Det är drömbilen för mig eller en camaro 69. drömmer mig bort.

Upp till toppen
Annons: