Annons:
Etikettbilar
Läst 6370 ggr
sissie
2012-03-04 20:05

Chevrolet Bel Air - generation 1

Chevrolet Bel Air är en av de stora tunga namnen från 50-talet, men modellen hängde kvar under flera årtionden. Här är lite om första generationen.

1950 kom GM med en helt ny design till sin modell Chevrolet. Den nya designen blev stilbildande för Chevrolet urder årtioden. Den första var De Lux Hard top. Den hade designats efter de tidigare cabroleterna, så den såg i
stort sett ut som en cab men var inte det. 76 662 såldes första året till ett pris av 1 741 dollar.

En av nyheterna var framvagnen som hade en ny upphängning som kallades ”Knee-action”.

1953 fick denna nya modell namnet Bel Air. Tillsammans med Bel Air lanserades också 150:an och 210:an. Alla tre lanserades som ”Helt nya rakt igenom”. Men egentligen hade de samma ram och mekanik som bilarna mellan 1949-52. Bara karossen hade fått nytt utseende med ny front och bakparti.

En extra bred kromlist täckte mitten av bakre hjulhuset, från framkanten till kofångaren. Utrymmet inuti denna kromlist målades och orden Bel Air lades in. Några modeller hade ingen text på hjulhusen utan de hade bara chevans emblem på huv och baklucka.

Insidan har gott om krom, främst längs de nedre delarna av instrument-panelen. Ratten fick en kromad ring till signalhornet. Heltäckningsmatta och heltäckande navkapslar ingick i standardutförandet. 1954 års Bel Air hade samma standard men lite annan design på bakljusen.

Bel Air levererades med två olika motorer beroende på vilken växellåda man valde. Båda motorerna kallade för ”Blue Flame”. Raka sexcylindriga OHV motorer. En på 115 hk med manuel låda, med fasta ventillyftare. Powerglide versionen fick en 125 hk motor med hydraliska ventillyftare.

1953 och 1954 års modellerna kunde fås som cabrolet, hardtop coupé, 2-dörrars sedan och 4-dörrars sedan. 1954 kunde man också få Bel Air som
Beauville herrgårdvagn. Men trä infattningar runt fönstren.

Styrservo var ett tillval för 1953 och 1954 kom extra kraftiga bromsar och elektrisk justering av förarstolen. 1954 användes motorn från Powerglide -53, till de bilar som hade manuell växellåda.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: