Biltillverkare

Gästbilen - Tatra 603

2012-03-25 13:53 #0 av: sissie

För det mesta så tänker man på de stora amerikanska bilarna när man pratar om gamla klassiker. Men även i de forna öststaterna som byggdes det bilar, som nu är populära samlarobjekt.

I forna Tjeckoslovakien byggdes det ståtliga bilar för statsmakten. Dessa tillverkades under namnet Tatra. Bilarna såldes till högre tjänstemän i det kommunistiska partiet. Även en del bilar exporterades inom östblocket. Även Kuba var intressanta att sälja bilarna till.

Nu när gränserna är öppnade så har dessa bilar blivit intressanta som vintagebilar för bilsamlare. 603 var den mest sålda bilen. De första skisserna gjordes 1954 och bilen tillverkades ända fram till mitten av 1970-talet.

Med en stor motor baktill i ett väl tilltaget motorrum såg till att diplomaterna kunde åka tryggt och säkert. Dock var det lite si och så med väghållningen då framvagnen var väldigt lätt och bakvagnen extremt tung. Förare som tog kurvorna i för hög hastighet fick bakvagnen att kasta sig i sidledd. Allt som ofta gick dessa bilar i diket och Tatras bilar blev kända som Tjeckoslovakiens hemliga vapen, då flera officerare dog i bilolyckorna. Detta gällde inte bara 603:an utan alla Tatras bilar.

Strömlinjeformen hos Tatra är väldigt lik de Volkwagns bubblor som tillverkades i miljonexemplar. Svansmotor som är luftkyld har de båda. På Tatran kan man se den stora gälarna på sidorna vid bakhjulen som fångar in luft som transporteras genom kanaler i motorn och ut genom ett stort utblås baktill på bilen. Mitt i detta utblås finns även ett uttag för vevspaken. Det går nämligen även att veva igång motorerna för hand. Praktiskt när batteriet inte vill vara med.

Inredningen i bilarna är väldigt enkel och bara det nödvändigaste instrumenten finns. Ratten är helt klart influerad av de amerikanska bilarnas stora rattar.

Den kubanska statschefen Fidel Castro har än idag en vit 603, och som med all säkerhet är den enda som utrustats med luftkonditionering ifrån fabriken.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2012-03-26 10:30 #1 av: medde

Men den var ju riktigt läcker. Något helt nytt för mig, viket gjorde den här artiklen riktigt kul att läsa.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2012-03-26 14:25 #2 av: sissie

Jag tyckte bilen såg ut som om den kom från 30-talet, men tagit en genomresa genom 2000-talet innan den landade på 70-talet.

Den roligaste detaljen med hela bilen är allt att man kan veva igång den. Startveven har sin givna plats i motorrummet till vänster. Syns faktiskt på bilden om man tittar noga.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2012-03-28 04:07 #3 av: Leo

Som vanligt med östbilar så är det lite bakvänt men faktist ganska intressant för en som gillar när det lite udda som jag

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Anmäl
2012-06-20 22:43 #4 av: [Sjöholm i Hålan]

Tatra importerades även hit till Sverige då var det Skodatillverkade modellen Tatraplan,med 4-cylindrig motor,förmodligen genom samma kanler som Skoda,via Zetor Svenska AB,då även Skoda är tjeckisk.Togs in ca 160 st Finns kvar enstaka svensksålda kvar.Strömlinjeformen härstammar från modellen Tatra T77 från 1933 !!! Även den med luftkyld V-8 på ca 60 hk. Designen var ganska snarlik ända till deras sista tillverkade modell T700....

Anmäl
2012-06-21 08:56 #5 av: sissie

Intressant!Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2012-06-21 09:21 #6 av: [Sjöholm i Hålan]

Tackar Sissie.. Jag är "tyvärr" lite av bilnörd och ju mer udda desto mer intressant :-) Jänkare har jag haft,en Plymouth Barracuda -64 vit med röd inrede,273a och manuell låda !!Allt matching numbers..Sålde bilen 1981 till ursprungliga ägarna,som köpte den ny 1964..Dom ångrade sej lika mycket som jag gör än idag :-). Tatra åkte jag med som påg,min morfars systers man hade faktiskt en av få sålda 603or...Då tyckte jag bilen var ful,men idag är den närapå vacker,när man betänker formerna funnits sen 1933 och ända till 1999 (modell T700 ) Senare bytte han till en fabriksny Skoda R 110 S coupe -74,orange med svart vinyltak !!!!! Nypriset var hela 17 400 :- .Denna ägde han och pedantskötte ända till sin död 1997 !! Denna bil står numera i mitt garage,körs kanske ca 100 mil/år i dags datum har den gått bara 4600 mil !!! Vw/Skodaförsäljaren här i stan har budat 200 000,men då hade den gått värre öde till mötes.....stående inne på bilfirma,sen bli vårdslöst körd av unga körk**a bilmeckar,då står hon bättre här :-)

Anmäl
2012-06-21 09:24 #7 av: [Sjöholm i Hålan]

Tyvärr kan jag inte ladda in foto här :-( Får hela tiden "unknown error" hur jag än gör :-/

Anmäl
2012-06-21 18:50 #8 av: sissie

Det kan vara ett tillfälligt problem ibland. Prova en annan dag.Glad

Häftigt med gamla bilar som har en historia.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.