Biltillverkare

Trans AM Depot - Florida

2013-01-16 11:36 #0 av: sissie

Vinter är på allvar här och bilen står i sitt ide. Men på andra sidan Atlanten så pågår det full aktivitet i en industrilokal i Tallahassee, Florida. Trans AM Depot tillverkar dagens Pontiac Trans AM. En blandning mellan gammal design och ny teknik skapar förutsättningar för muskelbilen nr 1 - Trans AM.

Företaget Trans AM Depot grundades av bröderna Tod och Scott Warmack med vännen Jim Dowling 2006. Alla från Tallahassee, Florida, där även Trans AM DEpot har sin verksamhet. Intresset för Pontiacs var stort. Både Tod och Scott Warmack hade varsin Trans AM under 1980-talet och Jim Dowling hade en Corvette. Intresset och hobbyarbetet med bilarna utvecklade sig till att restaurera gamla bilar. Pengarna de fick in på att sälja bilarna vidare, gav dem möjligheten att köpa in fler bilar att rusta upp. Detta var grunden till Trans AM Depot.

2006 fick Camaron nytt liv igen och funderingarna fanns om det skulle komma en Pontiac-version av den. Det verkade logiskt eftersom Pontiac fortfarande existerade då. Den nya Camaron hade fått ett tuffare och modernare utseende som pockade på att även få bli en Pontiac Trans AM. GM verkade dock inte ha några planer på detta och när Pontiac-divisionen lades ner 2009 så var det ett faktum att det inte skulle bli någon alls.

En man vid namn Kevin Hurst tog saken i egna händer och skissade fram hur dagens Trans AM borde se ut. Tod Warmack hade samma tankar, så när han fick se Kevin Hurst design av en Trans AM, så var Tod inte sen med att lyfta luren och prata med Kevin Hurst. Efter ett samtal på över en timme så hade de kommit överrens om ett samarbete.

Projektet startade i en rasande fart. En ny Camaro köptes och ombyggnaden gjordes på kort tid för att bilen skulle kunna visas upp på Trans AM National Dayton i Ohio, agusti 2009. Det hela blev en modell i naturlig storlek, en konceptbil, för att bland annat se vad som kunde göras bättre. Så fort den var klar så satte de igång med att göra en andra riktig bil.

Efter att konceptbilen hade visats upp på Trans AM NAtional så ringde Pypes Performance Exhaust och bad att få ha bilen i sin monter på SEMA 2009. Tod Warmack berättade att bil nummer två var ett bättre alternatis och att de snart skulle vara klara. Pypes Performance Exhaust gillade det och nu började projektet ta fart ordentligt. Bilen byggdes klart på liter mer än fyra veckor, då de jobbade mer eller mindre dygnet runt.

Bilen fick namnet 7t7 - Hurst Edition och var den första av flera bilar som Trans AM Depot tillverkar. Kevin Hurst designade ytterligare två bilar som blivit grundstenarna i deras vagnpark.7t7 och 6t9 Goat. De var alla prototyper fram till hösten 2011. Då satte produktionen igång på allvar och fler modeller är på väg. Blans annat så finns planer på att återuppliva Chevelle och 442.

Trans AM Depot har flera av de bästa inom bilbyggarnbranchen, och de flesta är specialister inom sina områden. Kevin Powell är chefslackerare och har gjort många lackeringar på bilar som har resturerats till originalskick. Till sitt förfogande har han en toppmodern lackeringsbox och hylllmeter med färgburkar i regnbågens alla färger. Det finns inte en färg som han inte kan blanda till.

Troy Fralick och Mark Hunt är bland de bästa mekaniker som finns i USA. De har jobbat med många olika typer av bilar. Framför allt tävlingsbilar i olika klasser, från rally till F1. Deras kunnande har varit en tillgång för att få ut det mesta ur motorerna. De kommer upp med inovativa idéer till bilarna. Många delar är specialgjorda för att ge dem sitt speciella utseende. En mix av den gamla designen från 60-70-talet och dagens moderna till futuristiska design.

Många unika Trans AM delar ersätter originaldelarna från Camaron. Precis som det var på fabrikernadär bilarna tillverkades från 60-talet och framåt under många år. Trans AM och Camaro monterades många gånger på samma fabrik, sida vid sida, och många delar var samma men ett flertal skiljde sig. Trans AM Depot bygger om Camaro på samma sätt. Bilarna plockas ned tills det bara är ett skelett kvar. Sedan byggs de upp igen utifrån vad kunden önskar sig. Men med mer precision och större urval av detaljer och motorval. I princip så finns det så många tillval till bilarna att alla kan bli olika. Den mest populära motorn ger mellan 570-650 hk med överladdning. Men vill man så kan man få en bil med 1 000 hk och lite till. Mågot som ansågs mer eller mindra omöjligt 50 år tidigare.

Instrumentpanelen andas retro med instrument som har samma design som 60-70-talets bilar, medan LED-ljus som blinkers ger ett mer modernt utseende. Targaluckorna justeras in med sådan nogrannhet att de lir unika till just den bilen. Varenda skavank justeras och kraven på perfektion är så stor att varje liten del passar bara på just den bilen de sitter på. Stolarna får annan klädsel och mer stoppning. Inte ens knoppen på växelväljaren klarar sig undan, utan byts ut till en Hurst-knopp.

Trans AM Depot levereras strax under 100 bilar om året. Det låter kanske inte så mycket, men med tanke på att varenda bil byggs för hand så är det ändå ett högt tempo med två färdiga bilar varje vecka. Priset variet mycket. 65 000 dollar för de enklare modellerna till 110 000 dollar, då man i princip får allt. Hittills har alla bilarna sålts till USA och Canada, men de säljer gärna utanför - exempelvis Sverige. Leveranstiden är cirka 6 månader. Plus någon månad för att få över den hit förstås.

Framtiden ser ljus ut då intresst för muskelbilar är stort. Många ser muskelbilarna som något man förknippar med 60 och 70-talet, men enligt Trans AM Depot så är muskelbilarnas storhetstid just nu och lång tid framåt.

Intresset för att ha något annorlunda stående i garaget är stort. Trans AM Depot vill inte bara bygga häftiga bilar utan också bevara historiken. Den gamla designen ska till stor del bevaras och smälta samman med den nya. Bilarna skapar minnen men också en livsstil.

"Som nästa fas i vår verksamhet, kommer vi att förfina vår befintliga linje och införa nya idéer och framtida retromodeller på marknaden. Vi kommer att hålla fast vid den autentiska styling av originalen, finna rätt balans av gårdagens design på dagens plattform och teknik.

Det är tydligt att vår samling av moderna retro-muslek bilar har blivit ikoniska symboler för makt, dominans och attityd. Deras retrostyling lockar till minnen av äventyr och spänning. Kort sagt, dessa bilar utgör en livsstil. De uppmanar till oberoende och frihet, kalla det en inre längtan att vara fri. Det må vara en kliché, men sant...du lever bara en gång! Så var individuell. Var unik. Var...Trans AM!"   - Trans AM Depot

 

Artikelbilderna har jag fått låna av Trans AM Depot.

Vill du läsa mer och besöka deras hemsida (för att beställa en bil kanske?)

Trans AM Depot, Florida


Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2013-01-19 16:17 #1 av: monstermash

Intressant artikel som vanligt Sissie! Skrattande


Anmäl
2013-01-24 09:58 #2 av: sissie

Den dagen som jag vinner på Lotto ska jag beställa en av deras bilar. Helst skulle jag vilja ha allihopa, men det har man knappast råd med. Än mindre plats för. Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2013-02-11 11:17 #3 av: Hayabusa

Coolt 

Får mig att tänka, och minnas tillbaka, på denna låt:

http://www.youtube.com/watch?v=SFUislmG9Co

/Stefan

Anmäl
2013-04-08 07:40 #4 av: Leo

Efter dörren har den samma linjer som dom nya Corvetterna

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.