Smallblock vs bigblock?
Vad är det för skillnad mellan smallblock och bigblock? Och vad är vad?
Det finns ju 305, 350 och 454 som chevamotorer. Vad är vad och hur ser man skillnad på dem?
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!

,, skillnaden mellan GMs big och smallblock (cheva) ( Gm General motors ) är ett stort företag med massor med olika företag under sig i en paraplyorganisation , nu har man på senare år dödat ett par av dessa företag men för enkelheltens skulle pratar vi här och nu om CHEVROLETS small/big block
well den största skillnaden mellan big och smallblock och det du enklast SER skillnaden på är den FYSISKA storleken på utsidan .. men för att kunna se skillnaden så måste du ha någon form av reffens har du bägge motorer bredvid varandra så ser du framför allt att topplocken på big blocket är enormt mycket bredare , ,, den största fabriksproducerade smallblocket från Gm (cheva) är på 400 Cu/in men är en ganska ovanlig maskin , "main stream" massproduction är 305 och 350 ( 5.0 resp 5.7 L ) och den minsta smallblocken är på 262 cu/in ( 4.3 L) och det är just det här som är charmen med smallblocket ,,
samma fysiska yttermått kan innehålla allt mellan 4.3 liter till 7.4 liter dvs det blir "himla" svårt för beiktingsmannen och se hur STOR motor du har i bilen ,, det står V8 i regpapprena och du har en V8 i bilen . det står aldrig cylindervolym i regpapprena utan EFFEKT (i bästa fall ) och även om det skulle stå cylindervolym så skulle besiktningsmannen/Kvinnan vara tvungen att lyfta på ett topplock , mäta borr och slag för att kunna räkna ut den faktiska cylindervolymen
sen kan man ju plocka ut VITT skiljd effekt ur en motor beroende på hur man bygger upp den ,, en SANNING däremot är "theres no substitute for cubic incies" fritt översatt det finns ingen ersättning för stor cylindervolym
och det innebär att du desstå större motor du bygger på desstå mera har du "gratis" lägger du 10 k på att trimma en 4:a på 2 liter så får du ut mycket mera om du lägger samma summa på att trimma den större cylindervolymen ,, sen handlar det bara om att få det att snurra så fort som möjligt ,, ju högre rpm du kan få motorn att jobba i ju mera effekt får du ur ( låter enkelt men sen kommer naturlagarna in och sätter krokben )
för övrigt kan jag nämna att den här 454:an (7.4L) smallblock maskinen är ett specialbyggt block där man förskjutit cylindrarna lite ,, borrar du ett vanligt standard block så du kommer upp i 454 så har du antingen borrat hål mellan cylindrarna eller borrat fram en rakbladstunn väg mellan dom
world castings är det som bygger denna juvel och jag har faktiskt en hemma som har blivit över pga ett överilat impulsköp .. så vill du ha en SMALLBLOCK som är BROMSAD på 610 Hk och 800 Nm i vrid NY i kartong ( enda gångtiden på motorn är då tillverkaren kört den i bromsbänken ) så finns en att köpa i järfälla .. motorn är komplett förutom flexplatta/svänghjul vattenpump , generator, startmotor
om du tittar på länken så finns det i listan på högersidan 454 MOTOWN SB CHEVY på dynon ( bromsbänken )
http://worldtv.powertvonline.com/featured_landing.php?reset=true
det är ALDRIG några problem att trimma en cheva smallblock problemet är att BESTÄMMA sig VAD man ska göra ,, det finns 1000 tals olika vägar att gå för att trimma en smallblock
och chevrolets smallblock brukar ofta FELAKTIGT bli kallad "värdens mest producerade motor" .. den motorn som innhar denna titel hålls viserligen oxå av GM MEN är en V6 motor på 3.8 L en sitter i väldigt många "main stream" Gm bilar , pontiac , Buick , oldsmobile , cadillac , holden , den har producerats i över 25 millioner exemplar och kommer ursprungligen ur en motor Buick utvecklade för NASCAR
Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)
På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems
Det där var merkligen matnyttigt. Man tackar för svaret. Ska sätta mig och läsa igenom detta med en kopp kaffe.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!