Annons:
Etikettverkstaden
Läst 18236 ggr
sissie
2012-03-01, 11:36

Smallblock vs bigblock?

Vad är det för skillnad mellan smallblock och bigblock? Och vad är vad?

Det finns ju 305, 350 och 454 som chevamotorer. Vad är vad och hur ser man skillnad på dem?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
2 loud
2012-03-06, 11:11
#1

,, skillnaden mellan GMs  big och smallblock  (cheva) ( Gm General motors ) är ett stort företag med massor med olika företag under sig i en paraplyorganisation  , nu har man på senare år dödat ett par av dessa företag men  för enkelheltens skulle pratar vi här och nu om CHEVROLETS  small/big block

well den största skillnaden mellan big och smallblock   och det du enklast SER skillnaden på  är den FYSISKA storleken  på utsidan  .. men för att kunna se skillnaden så måste du ha någon form av reffens   har du bägge motorer bredvid varandra så ser du framför allt att topplocken på big blocket är enormt mycket bredare  ,  ,,   den största fabriksproducerade smallblocket från Gm (cheva)  är på 400 Cu/in  men är en ganska ovanlig maskin ,  "main stream" massproduction är 305 och 350  ( 5.0 resp 5.7 L )   och den minsta smallblocken är på 262 cu/in ( 4.3 L)  och det är just det här som  är charmen med smallblocket ,,

samma fysiska yttermått kan innehålla allt mellan 4.3 liter till  7.4 liter  dvs det blir "himla" svårt för beiktingsmannen och se hur STOR motor du har i bilen ,, det står V8 i regpapprena och du har en V8 i bilen .  det står aldrig cylindervolym i regpapprena utan EFFEKT (i bästa fall )  och även om det skulle stå cylindervolym så skulle besiktningsmannen/Kvinnan  vara tvungen att lyfta på ett topplock  , mäta borr och slag för att kunna räkna ut den faktiska cylindervolymen

sen kan man ju plocka ut VITT skiljd effekt ur en motor beroende på hur man bygger upp den  ,, en SANNING däremot är "theres no substitute for cubic incies"  fritt översatt  det finns ingen ersättning för stor cylindervolym

och det innebär att du desstå större motor du bygger på desstå mera har du "gratis"   lägger  du 10 k på att trimma en 4:a på 2 liter  så får du ut mycket mera om du lägger samma summa på att trimma den större cylindervolymen  ,,  sen handlar det bara om att få det att snurra så fort som möjligt ,, ju högre rpm du kan få motorn att jobba i ju mera effekt får du ur   ( låter enkelt men sen kommer naturlagarna in och sätter krokben )

för övrigt kan jag nämna att  den här 454:an (7.4L) smallblock maskinen  är ett specialbyggt  block  där man förskjutit cylindrarna lite ,,  borrar du ett vanligt standard block  så du kommer upp i 454 så har du antingen borrat hål mellan cylindrarna eller borrat fram en rakbladstunn väg mellan dom

world castings är det som bygger denna juvel   och jag har faktiskt en hemma som har blivit över  pga ett överilat  impulsköp .. så vill du ha en SMALLBLOCK  som är BROMSAD på 610 Hk och 800 Nm i vrid  NY i kartong  ( enda gångtiden på motorn är då tillverkaren kört den i bromsbänken )  så finns en att köpa i järfälla  .. motorn är komplett förutom flexplatta/svänghjul  vattenpump , generator, startmotor

om du tittar på länken så finns det i listan på högersidan  454 MOTOWN SB CHEVY  på dynon ( bromsbänken )

http://worldtv.powertvonline.com/featured_landing.php?reset=true

det är ALDRIG några problem att trimma en cheva smallblock    problemet  är att BESTÄMMA sig VAD man ska göra  ,, det finns 1000 tals olika vägar att gå för att trimma en smallblock

och  chevrolets  smallblock brukar ofta FELAKTIGT bli kallad "värdens mest producerade motor"   ..  den motorn som innhar denna titel hålls viserligen oxå av GM MEN  är en V6 motor på   3.8 L   en sitter i väldigt många  "main stream"  Gm bilar , pontiac , Buick , oldsmobile , cadillac , holden    , den har producerats i över 25 millioner exemplar  och  kommer ursprungligen ur en motor Buick utvecklade för  NASCAR

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
2012-03-06, 18:33
#2

Det där var merkligen matnyttigt. Man tackar för svaret. Ska sätta mig och läsa igenom detta med en kopp kaffe. Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: