Annons:
Etikettverkstaden
Läst 3058 ggr
sissie
2012-03-12 00:05

Bra bilschampoo m m

´Vad har ni för lackprodukter till era bilar?

Jag kör med Sonax glansschampo och Sonax vax plus Lucas Oils snabbvax för finputsning när man är på utställning.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
740tjejen
2012-03-12 09:53
#1

Just schampo varierar, men putsmedel är sonax för hela slanten.

2 loud
2012-03-12 22:51
#2

ska erkänna att jag är rätt dålig på att schamponera mina bilar ,, oftast blir det att man rubbar dom (polerar med rubbing compound)  sen efter det lägger man på ett gammalt hederligt hårdvax ,,  det ska inte vara något mr miagi "waxonwaxoff  produkt ,, visst är dom "bra"  men endurance (uthålligheten)  mellan ett hi-tech vax och det gamla tungjobbade turtle vaxet är STOR  och det är till turtles fördel

det SKA vara tungjobbat för att vara bra Tyst sen säljer dom ju alla dessa vaxer på folks DUMHET ,,   man har feta shower  där man vaxar på bilarna . sprutar på lite lättantändlig vätska  och tänder eld på det och låter brinna en kort stund på bilen huv innan man  släcker den polerar av och visar att "DET BLEV INGA MÄRKEN"  det här vaxet räddade lacken !!  .. återigen med vanlig kunskap runt hur olika saker förhåller sig  så står man bara och gapar att folk verkligen går på sånt här  ,,   den enkla sanningen är att värmen ligger i lågans blå område  en bra bit ovanför  lacken  så det klarar alla vaxer (och lacker) bara man inte låter vätskan brinna för länge så den börjar ta slut och värmen sjunker ner i lacken  pga att vätskan bara brinner på ytan och så länge  det är en "större" mängd vätska så blir det dessutom ett värmeavskärmande skydd då hettan som sagt ligger ovanför ytan och den eventuella värmestrålningen som går nedåt först måste  värma upp vätskan innan hettan kan gå vidare

överhuvudtaget  själva nyttan med att vaxa bilen handlar om att ta bort SYRET från lacken  ,, tittar du på en vanlig lack i förstoring ser den ut som "månbas alpha" massor med krattrar överallt

i dessa krattrar/fördjupningar/hål fastnar och STANNAR div olika luftburena föroreningar  , det man gör när man rengör lacken  är att man med en lågvarvig pollermaskin utrustad med en polerhätta  lägger på en rubbing compond   ett slipmedel i olika grovlekar ,, lite att likna med det som den quvinnliga delen av befolkningen brukar använda i ansiktet  och då kalla det pieling  ,, man slipar försiktigt ner dessa dalgångar som finns i lacken  , man drar UR den skiten som sitter i porerna   och när man polerar lacken så kommer man fram till pigmentet i färgen och den får en helt annan lyster  ..   när du är klar med poleringen (Det är ett TUNGT jobb) så har du en REN lack som är bitvis flammig av behandligen  och är VÄLDIGT utsatt i detta läge ,,  .. precis som allt annat här på jorden (med undantag för anairoba bakterier )  så Måste allt ha tillgång till SYRE för att kunna existera ,,,  när man lägger på lacken så går den ner i dom håligheterna som finns kvar  och när den sen har torkat  så polerar man även vaxet (nu med en ny ren pollertrissa ) ,,  dels får du bort överflödigt vax och dels slätar du ut vaxet och ser till att det "flyter" ut överallt för att täcka lacken ,  när väl lacken är täckt och vaxet härdat till har du gjort en genomsynlig blank TÄTT yta över vaxet  och iomed att den är tätt kommer heller inget syre ner till lacken  och ingen oxid eller rost kan leva ,,,, och dessutom har du fått en hal yta ,, en yta som blir betydligt svårare för smutsen att fastna på … med en ordentlig vaxning  så räcker det senare att bara spola av bilen med vaten  för att smuten ska rinna av den  man KAN använda sig av vaxshampoo med även det och den mekaniska påverkan på vaxet påverkar  dess endurance (uthållighet)

dessutom innehåller dom flesta vaxen ett uv filter som ska hjälpa till att styra undan farliga solstrålar (sol = den där otroligt stora lampan som brukar lysa 2 till 4 ggr per svensk sommar )  som annars bleker lacken

har man en gång börjat polera sin bil sitter man i "skiten" ,, det ger ett så överlägset resultat att all lust att shampoo tvätta sin bil totalt försvinner ,,

och som BILENTUSIAST kan jag STARKT rekommendera en RIKTIG polermaskin  .. den kostar visserligen ett par spänn  men slå ut det på 40 år och antal bilar du kommer äga så ser du att utgisften är marginell ,,

håll dig så långt ifrån alla lågpris fabrikat  , biltema , jula , claes ohlsson osv  utan köp en RIKTIG maskin direkt  ex en flex 602

en ny sådan maskin kostar runt 10 000:- men finns ofta att finna beganad om man letar  på tex blocket eller tradera ,, inte omöjligt att hitta den runt 2000:-  och kvaliteten på en sån här maskin är bra  så sköter du maskinen kommer den att gå i arv till dina barn

men varför kan jag inte köpa en sån där lågprismaskin då ,, jag har inte så bråttom så det gör ingenting om det går långsammare !!

Jo i momentet att polera en lack gör man följande : med polermedel på hättan så lägger man den rakt ner på lacken och börjar rotera den långsamt . när man sedan polerat av utrymmet ett varv så börjar man om där man startade  men denna gång trycker man rodellen ordentligt hårt ner i lacken ,, du hör när varvtalet börjar tappas ,, då har du uppnått rätt tryck … lägger du handen på lacken när du precis har polerat kommer du BRÄNNA DIG ORDENTLIGT   det är här man skiljer agnarna från vetet ,,    en kvalitetsmaskin är byggd för detta .. en lågprishistoria  brukar vara en allround maskin och med hjälp av en inbyggd elektronisk justering kan man justera varvtalet mellan 800- 10 000 rpm .. när du börjar belasta maskinen och den går på låga varv så går dessa billiga komponeter innuti maskinen varmt  och det som brukar hända är att  dom inte klarar att hålla detta låga varvtal konstant utan skickar fram "spikar" av full rpm s attacker ,, och vad som sker då när du hänger med hela kroppen över maskinen och har slipmedel mellan rondellen och lacken  kan du nog lätt föreställa dig ,,   blir det inte plåtrent så har du iallfall bränt lacken   så där försvann den "besparingen" när man köpte en "bra billig polermaskin" för 800 :- när det sen kostade över 10 000:- att  lacka tillbaka bilen så du blev nöjd igen  (och som lök på laxen kommer DU alltid sen skillnad i färgen eftersom du vet att den bitvis är omlackerad

KVALITET BLIR ALDRIG DYRT  OCH SKIT BLIR ALDRIG BILLIGT  ..  OCH MAN MPSTE SKILJA MELLAN DYRT OCH MYCKET PENGAR ,, KVALITET KOSTAR PENGAR MEN VARA OFTAST "FÖR EVIGT"   SLÅ SEDAN UT INKÖPSPRISET PÅ "FÖR EVIGT" OCH DU KOMMER SNART MÄRKA ATT DEN INTE BARA ÄR TREVLIGARE ATT JOBBA MED RIKTIGA VERKTYG ,, DET ÄR BILLIGARE OXÅ

"den här boken gör halva jobbet "  Kunden: BRA JAG TAR TVÅ ! *lol*

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
2012-03-13 00:32
#3

#2 På tal om böcker. Du kanske skulle satsa på en karriär som författare? Det var sannerligen ett långt inlägg. Läsvärt men långt.Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

740tjejen
2012-03-13 08:07
#4

Hum ja som alltid polerar för hand oavsett om det är rubbing, eller vax. :)

sissie
2012-03-13 08:42
#5

Det måste vara slitigt, med tanke på hur stora amerikanare kan vara. Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

740tjejen
2012-03-13 11:15
#6

Ja det är dock värt de då ja får bra betalt. :) (eftersom ja inte har egen) Och peppar peppar så har de varit cabbar hitills så ja har sluppit taket.

Värst är ju rubbingen, vaxning går ju hyffsat lätt.

/Hanna som jobbat på recongfirma.

Annons:
sissie
2012-03-13 14:11
#7

#6 Så då kan du allt om rekond med mera?Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: