Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3567 ggr
sissie
2012-03-26 09:03

Så det kan gå

Vilken morgon!!

I lördags fick vi haveri på bilen 65 mil hemifrån. Jo ja tackar jag. Och ingen verkstad öppen på lördagen givetvis. OCh inte söndagen heller för den delen.

Vi åkte till Umeå på fredag kväll med våran Pontiac Montana. Väl framme i Umeå så började växellådan konstra lite. Drog lite dåligt på växlarna. Vi tog oss till hotellet i alla fall och där öppnade min man huven. Expansionstanken var tom och kylaren var iskall. Konstigt tyckte vi men det kanske läckte någonstans så det var för lite vatten i systemet helt enkelt så lådan fick för lite kylning och blev för varm.

Intill hotellet låg en mack men den var stängd så vi fick snällt vänta till nästa dag för att få tag på kylarvätska. Men när vi skulle fylla på så såg vi att det fanns vatten i kylaren. Så vi fyllde upp expansionstanken och startade motorn för att köra ur eventuella luftbubblor. Det blev till att snabbt stänga av den igen då det började ryka och lukta bränt från kamremmen.

Misstänker att vattenpumpen gett upp. Antagligen så hade de inte riktigt skurit ihop kvällen innan, men när det fick stå över natten så sa den "Adjö!". Så det blev en del funderingar på hur vi skulle göra.

Så nu har jag suttit på morgonen och ringt verktad och bärgare. Scandic Umeå Syd var så gulliga att vi fick ha bilen stående kvar på parkeringen. Och verkstaden ligger tvärs över gatan på andra sidan E4:an. De skulle titta på bilen i morgon och se vad som behöver bytas.

Så nu är det bara att hålla tummarna för att det inte blir en allt för dyr historia. Sen är det bara att boka flygbiljett när det blir dags att hämta em bilen.Glad

Underbara Umeå-bor!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Mona22
2012-03-26 10:03
#1

Tur att det ordnade sig och hoppas det inte blir för dyrt. Ibland har man lite otur med äldre bilar.

Säger som dig, tur att det finns trevliga folk.

Fick massa problem förra sommaren när vi skulle på semester till öland med några vänner förra året. Vi körde våran olds. Gubbens bror caminon och våra vänner en t-bird. 

Vi trodde att våran bil skulle krångla massor då vi ganska nyligen köpt den och ej gått igenom den helt.

Började med att knutkorset till kardanen sade upp sig på caminon. Vi var då ca 30 mil hemifrån. En lördag… Som tur var hade svärfar en liggande och körde till oss. Sedan dagen efter (på öland) slutade t-birden funka. Blev något elfel. Den blev ståendes vid en lada hos en trevlig man. Tillslut fick vi tag på en som kunde hjälpa att hitta felet.

Sedan började våran bil klonka jättemycket och det lät som den höll på att falla isär. Hittade felet, var en slang som släppt och slog mot karossen Tungan ute

När vi skulle hem ville inte caminon hoppa igång. fick lite hjälp så ordnade det sig med.

T-birden tvärstannade flera ggr på vägen hem och troligen var det något fel på bränslet han tankade i för när han tankade upp den igen gick den hur bra som helst igen.

Men vad gör det, det blir öland i år igen Skrattande
Det var lite häftigt att rulla in 3 "raggarbilar" på campingen. 
Försöker övertala min gubbe att skaffa dragkrok på våran bil men han tycker det förstör utseendet. Jag som vill ha en "ägget"husvagn bakom.

sissie
2012-03-26 14:28
#2

Jag förstår att man inte gärna vill förfula bilen med en dragkrok, men det är bara så häfftigt med "äggen"! Har sett några som varit lackade i samma färg som bilen så det blivit ett helt ekipage. Sett vagnar med fenor också bakom bel air. Snyggt!!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Moonwing
2012-03-26 14:53
#3

Vi ägde en Crysler en gång..men termostathuset var däntaget, de påstod att bilen hade kokat pga termostaten.

Gubben satte ihop den utan-var tvungen att köra hem den..

..satte en pappskiva för kylaren, för att behålla värme..den blev lite ljummen men topparna var nog skeva vi fick aldrig ordning på den-så det blev bil-kyrkogården..Gråter

Har du AC kan den ha lagt av-då får du ingen kupe´värme, emedan motorn får värme..den kanske har smällt..men du har nog rätt om pumpen..Flört

(kylaren kan "luras", eftersom även om AC;n funkar så går kanske inte fläkten till kylaren-eftersom det är "el-fläkt")

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

sissie
2012-03-26 18:37
#4

Det kan vara så mycket, men jag tippar på att det är pumpen. Vi får se. Verkstaden skulle titta på henne i morgon och höra av sig om vad det är som är fel.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
2012-03-28 03:52
#5

oj oj oj .. AC N  har ingenting med detta att göra , ac systemet är helt fristående från bilens kylsystem ,  i bilens kylsystem så sitter sedan bilens kylare i fram mellan lyktorna  och sen sitter en mindre "Kylare" placerad i fläktpaketet som antingen sitter placerat i motorutrymmet eller inne i bilen  , när du vill ha VÄRME i bilen så öppnar du på en ventil som leder varmvatten i i denna kylare som det riktiga namnet igentligenn är värmepaket , , när du vill ha värme inne i bilen dras luften som ska in i bilen genom detta värmepaket varvid du får den uppvärmd  .. på ett acsystem har du SAMMA system  men där sitter oxå en liknande liten "kylare" som både kan värma och kyla kupén

en stor missuppfattning är att ac:n KYLER luften som går in i kupén ,  det köldmediat IGENTLIGEN gör är att absorberar värmen och förflyttar den ut ur kupén och på så sätt kyler den , detta sker genom att kylmediat varierar mellan fast form och gasform

hur som helst har det ingenting med bilen kylning att göra , det man kan dra nytta av just med ac systemet i bilens arbetstemperatur är två saker

1. slår du på ac´n när du startar bilen kall kommer ac:ns kylare hetta upp BILENS vattenlylare snabbare än om den inte varit i drift , du får således upp arbetstemperaturen på motorn snabbare genom att använda din ac

2. har du KYLPROBLEM på bilens motor  kan du hjälpa till att hålla ner temperaturen så länge det finns vatten i bilens kylsystem genom att köra ac:n  , dels sätts en fläkt på som blåser bort värme ur systemet framför kylaren och dels om du sätter allt på VARMT så evakueras ytterligare en del värme ur systemet  genom detta

och sissie ,, KAMREM exsisterar inte på din bil ,, kamrem sitter för att synka vevaxel mot kamaxel för att få rätt tider och för att unvika kollisioner mellan ventier och kolvar ,, du har KAMKEDJA på din 3.4 liters maskin

det som förmodligen hänt är att en ev omlänkrullarna har skurit , det är ett av dom små "skatebourdhjulen" som AGGREGATSREMMEN löper på .. aggregatsrem i gamla termer blir  fläktrem  men med moderna bilar så sköts fläkten oftast med en elektriskt kylfläkt och ALLA hjälpaggregat drivs genom denna rem

hur som helst nått av aggregaten eller rullarna som remmen ska snurra mot  har förmodligen bestämmt sig för att gå på lunch varvid remmen snurrat vidare och bränts ,  dina hjölpaggregat som påverkas av denna rem är  styrservo , ac pump , generator , vattenpump

det sitter hyggligt trångt så det tar lite tid och byta det men den största faran är att motorn kan ha blivit överhettad och topplocket(n) Cheva,,, Nää just det dom kan inte bli Skeva ,, det e ju en Pontiac *lol*     som sagt  där har du en stor risk och det är heller inte ovanligt att dessa bilar går en för tidig död till mötes pga haverarad motor eller växellåda   allt som oftast bara beroende på frånvaro av service ,, oftast är det småbarns familjer med många barn som köper denna modell av bil , sen kör man den och kör och kör och kör   och anledningen att kan köpte den var ju dels lastutrymmet men oxå för att den är så HIMLA BRA  och iomed att den är just så himla bra så behöver den aldrig servas ,,,   för att sen bli en "skitbil"  när man får domen över vad det kostar att reperera den

det finns en liten chans att lådan kan ha blivit överhettad men den är tyvärr ganska marginell  men vi får hoppas på att du slipper den vanligaste domen dessa bilar brukar få .. renovera motorn  och renovera automatlådan ,, bara att låta renovera automatlådan med i och urmontering är en affär på lååååångt över bilen värde (35-40 K ) i stockhomsområdet

faktum är att jag hjälpt ett flertal av mina kompisar att leta reda på bilar av denna storleksklass  för ett tryggt bilägande/bilåkande  och då hamnar vi fortfarande inom GM konsörnen  men till en klart äldre modell  Cheva /Gmc ASTRO  .. och det är eb gammal beprövad konstruktion , motorn är en 4.3 liters sexa längstmonterad , själva motorn är igentligen en cheva smallblock V8 som man skurit bort en cylinderrad från så den blivit 6 cylindrig  , den är å det närmaste oförstörbar  men skulle den trots allt gå sönder ( ägartypen ovan beskriven finns oxå bland astroägarna )   så hittar du en FABRIKSNY motor på blocket för 12 K  .. växellådan på dessa bilar (både 2 wd och 4 x 4 ) är en TH700R4  alt en 4L60 , 4L60E  beroende på årsmodell ,,, det är en betydligt säkrare växellåda en den 4T65E som sitter i din bil , dessutom finns den i massor med bilar även i detta land , delarna till den är mycket billigare än din framhjulsdrivena låda

dom två SENASTE astron´s jag hjälpt till att leta fram har bägge hamnat runt 40 K sträcket ,, ha det i åtanke om manbörjar prata om växellådsrenovering på din bil

men fram tills domen har fallit så håller iallfall jag tummarna för att du klarar dig på en ny vattenpump /länkrullar

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

Leo
2012-03-28 04:16
#6

Hoppsan där fick man lärt sig en del eftersom jag aldrig intresserat mig fö denna typ av bil Tack 2loud

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
sissie
2012-03-28 08:14
#7

Tack för ditt långa svar 2 loud. Glad

Så då sitter alltså det en kamkedja inuti motorn?

Jag trodde faktiskt att det var kamrem på den som det så ofta är på många bilar. På motorns högra sida så sitter det en kuggrem som går från kamaxlarna och vidare runt diverse andra saker. Jag tog det nog förgivet att det var just en kamrem eftersom det var en kuggrem.

Då är det ju skönt att det är en kedja till kamaxlarna. Den går ju inte så lätt sönder.

Nu fick jag "domen" igår eftermiddag. Det är sträckaren som har tagit lunch, som du utryckte det.Glad Bara en liten nätt kostnad på 4 000 kr. Så vattenpumpen stod helt enkelt stilla. AC:n stänger vi aldrig av så den kanske hjälpte motorn på någotvis med temperaturen, för vi fick ingen indikation på att motorn gick för varm.

Oljan och filtret är nyligen bytta på både motorn och växellådan. För att de ska vara i tipptopp. Så jag hoppas att både motor och växellåda har klarat sig bra tack vare det.

Nu ska vi bara ta oss upp till Umeå igen för att få hem henne.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Moonwing
2012-03-28 23:15
#8

Vad märkligt Sissie, för bara ett tag sedan gick  hopprepet sönder på vår Bertil..gissa om det blev svårt att styra hem den?(vi hade endast en kort bit hem)

..tur att det blev en mindre kostnad för dig!Flört

Ett absolut "sista-knep", om servon lägger av (oavsett bil), är lossa servoslangen ifrån styrsnäckan (koppla bort remmen från pumpen) ,och tappa oljan från snäckan som då blir utan tryck (rekommenderas endast i nöd-nöd-fall) om man nu måste bogsera/styra hem den..Tungan ute

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

sissie
2012-03-29 07:07
#9

Jag kan tänka mig att bilen blir väldigt tungstyrd.

Nylonstrumpetricket? Är det någon som provat det?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
2012-03-29 07:10
#10

@moonwing  vad skulle  man dra fö nytta av att tappa ur servosystemet  på vätska ?

och Sissie  SINGULARIS    KAMAXEL det finns    EN (1) KAMAXEL i din motor

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
2012-03-29 07:29
#11

#10 Det var något nytt för mig. V-motorer brukar väl ha två?Förvånad

Ett tips bara i all välmening. Använd gärna Bold när du vill förtydliga. Det blir så skrikit att använda stora bokstäver.Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
2012-03-29 08:01
#12

sissie ,, kolla på hur sträckningen på remmen är och du kommer snart inse att det skulle gå snabbare att virka en fungerande rem av "plastkapsyler" än att få nylonstrumpetricket att fungera (glöm bosse "mögel" bildoktor , dels generaliserar han alldeles för mycket och dels skulle han behöva uppdatera sig en hel del )

strumptricket  kan du få att fungera på lättare laster typ vattenpump , generator med lätt belastning och friskt batteri och framför allt med få "omlänkningar" av strumpbyxornas riktning

det är inga större problem att framföra en bil med hjälpaggregaten bortkopplade  om man bara är medveten om det , största faran och mest kritiskt brukar vara när vattenpumpen ligger nere ,  jag hätade hem en Bmw till barkarby från åkersberga en gång , den var manuell  och det blev räddningen ,  samma sak där som din bil .. spännaren som hade havererat  ( det finns bytesintervaller att byta dessa på , en ren SERVICEåtgärd asså  så är allt bara skött enligt serviceprotokollet  och man INTE blandat in massa "gremlins" (piratdelar) så behöver man aldrig råka ut för ett haveri

well Bmw:n där som jag körde hem  gjorde jag följande  ,, så fort jag hade tändningen på så gick kupéfläkten på fullt för att kunna kyla en det eventuella vattnet som med självcirkulation letat sig in i värmepaketet .

, sen körde jag full gas så fort som möjligt upp till 160 Km/h (ja det är motorväg från åkersberga)  , väl uppe i fart slog jag AV tändningen , och la i friläget  ,,  tändningen måste stängas av för att få behålla ström i batteriet som behövs för att driva bränslepumpen som är elektrisk  och iomed att jag sloh av motorn så utvecklar den heller ingen mera AKTIV värme  och fartvinden kyler ganska bra i dom hastigheterna , väl beroende på trafiksituationen  och vägen så när väl farten började dala så slog jag på  tändningen igen , la i 5:an , återstartade med ett försiktigt släpp på kopplingen och gav plattan i mattan igen ,,, var som sagt inga problem att ta sig hem på det sättet men körstilen är ganska "ryckig"  men det är alltid skönt att slippa både bärgaren och den FETA räkning dom brukar efterlämna ,, dessutom så att OM du har bärgning i försäkringen är dom kontrakterade mot försäkringsbolagen och FÅR (Bääää) inte köra din bil någon annanstans  är närmaste märkesverkstad

gör vad ni kan för att ge den en så lätt resa som möjligt hem , kör med lättaste belatning du kan tänka dig , alla eventuella temperaturhöjningar kompenserar ni med full kupefläkt ´

så ta det bara lungt hem med Potiacen så håller vi tummarna att du inte fått några följskador  , när vattenpumpen slutar snurra och vattnet börjar tryckas ur så försvinner det oxå från tempgivaren och cirkulationen som står still hjälper ju heller inte  till

så ta god tid på er när ni rullar hem , låt bilen rulla så "lätt" som möjligt , gör precis allt du kan för att undvika haveri efter vägen  . det är inte bara otrevligt utan har alltid en tendens att kosta massor

(ufff vad jag har svårt att skriva kort )

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

2 loud
2012-03-29 09:03
#13

Nä det är defentivt ingenting som säger att en V maskin behöver ha dubbla överliggande kamaxlar ,, kolla PAT tex  där precis på samma sätt som den här så finns det  en kamaxel ,,, den ligger centralt placerat mitt i "v"t  och mot kammen ligger det lyftar som går över i en stötstång som sen uppe i toppen vänder riktning med en vipparm som sen trycker ner ventilskaftet

principen kallas underliggande kamaxel och är väldigt vanlig, en uppenbar fördel med underliggande kamaxel är att man då använder en kort kamkedja som är en vldigt hållbar kontruktion  med lågt slitage .. jämför tex med en saab 9000 som har dubbla överliggande kamaxlar  som drivs av en Låååååång kamkedja ,,, den har en bytesintervall på 12000 mil  och om den någonsin byts sker det oftast just vid 12000 mil ,, har nog aldrig ens hört om en bil med 24000 mil som fått ett andra kamkedjebyte

anledninge till det är enkelt att förstå  ,, kostnaden för ett sånt här byte brukar hamna runt 40 000 Sek  dvs andra gången så ligger priset på servicen i höjd med eller över bilens värde

här har du en bra länk i grunderna till hur olika motorer fungerar

http://www.howstuffworks.com/search.php?terms=car+engine

och ang mina versaler osv  så dels är jag vann att använda dom och dels har jag (suck) ine hunnit byta HDD på denna dator än så den är HIMSK att jobba med ,, hårddisken släpar och vete fassen hur den lägger ur arbetsminnena  men från att jag trycker ner en tangent tills det kommer text tar ca 30 sekunder så det kan bli ganska "intressanta" texter ,, de blir "spännande" texter som löper fram när man skrivit klart

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

Annons:
sissie
2012-03-29 10:21
#14

Bra länk. Helt klart intressant sida. De ska jag titta in på fler gånger så man vet vad som rör sig under huven.

Så de amerikanska V-maskinerna är någoting mitt emellan stötstångsmotor och överliggande kamaxel?

Just nu står vår bil på en verkstad i Umeå för att få nya delar. De ska fixa henne imorgon så vi kan åka upp och hämta henne nästa vecka.

Förhoppningsvis så har inte resten av motorn tagit skada, men det återstår att se om vi kommer hem med henne eller om vi blir stående längs med vägen. Vi kommer inte ha någon last i henne förutom oss själva och vi är två. Men gaspedalen tar vi lungt med i alla fall, och håller koll på hennes lampor m m.Flört

En annan fråga: I samband med att vi upptäckte att hon gick sönder så började "Service engine soon" att blinka. Har det med saken att göra - för jag trodde att denna lampa bara hade med avgasvärdena att göra?Obestämd

Då förstår jag att det är lättare att skriva Versalt direkt än att vänta tills texten kommer upp. Men det är så lätt att tro att personen är arg eller irriterad. Men då vet jag.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Moonwing
2012-03-29 12:52
#15

#10..ja, alla gör..som de själva vill..jag väljer lättstyrt..Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

2 loud
2012-04-02 11:11
#16

#15  det är ingen skillnad om du tappar ur oljan ur systemet   det är samma motstånd endå

och sissie  SES lampan tänds så fort ecm (datorn) får en signal från någon av givarna som rapporterar onormala värden

lampan tänds både av motorstörningar och felaktigheter  från växellådan

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
2012-04-03 17:08
#17

OkGlad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
2012-04-08 02:01
#18

har ni fått hem bilen än ?

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
2012-04-08 08:41
#19

Japp. Förra lördagen flög Jerry upp till Umeå och hämtade hem henne. Hon spann som en katt. Nu står hon på uppfarten igen.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
2012-04-09 04:42
#20

FLÖG ? med det namnet kunde han gjort det miljövänligare och fått bättre kondis  det har jag sett på tv , en show som heter Jerry SPRINGER *lol*

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

Annons:
sissie
2012-04-09 19:08
#21

JO han flög, men han blev nog ganska trött i armarna av allt flaxande.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: