Annons:
Etikettverkstaden
Läst 2199 ggr
sissie
2012-06-15 22:05

Flagig huv blev som ny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De senaste dagarna har jag och gubben ägnat oss åt att fixa motorhuven på vår Montana. Lacken var allt annat än vacker och hade flagnat av på hela framkanten plud ett par ställen till.

Snacka om att gubben min slipade massor.

Någon som behöver en tidning??

Jag skötte lackningen. Med riktig spruta. Det var kul jobb. Men svettigt under både andningsmask och skyddsglasögon. Däremot glömde jag helt bort att gömma håret i en mössa, så det blev som om jag haft en hel burk med hårsprey i håret efteråt. Snabbt in i duschen för att få bort det.

Slutresultatet är vi nöjda med för att vara första gången som vi gav oss på ett sådant jobb.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
2 loud
2012-06-25 03:53
#1

vore kul om ni kunde beskriva momenten lite närmare osv  har man bara nån som kan hantera sprutan så ligger 99% av slutresultatet i förarbetet

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
2012-06-28 09:59
#2

Japp. Underarbetet är A och O. Gubben slet i två dagar med underarbetet. Det som gäller är slipa, slipa och slipa. I detta fall så var huven rakt och fin i från början.

Vi lärde oss dock att om man ska slipa ner ett stenskott som det börjat flagna runt, slipa bort på ett stoooort område runt om. Områden som man slipar för små blir tydliga gropar i det färdiga resultatet. Så kan man så ta hela huven, flygeln, dörren eller vad det nu är som man behöver lacka om. Man tjänar på det.

Lägg ner gott om tid på underarbetet. Slipa, slipa, spackla, slipa, slipa, spackla, slipa, slipa… Och ta inte för grovt sandpapper. Ju finare papper desto finare resultat.

Så här gjorde vi:

Massor av slipning (gubbens jobb)

Lite spackling

Mera slipning

Sopa bort allt slipdamm med mjuk borste (Vi tog en tapetborste. Hård borste kan ge repor tänkte vi)

Maskade bilen med tidningspapper (Täck hela bilen om du ska klarlacka också)

Avtorkning med klibbduk

Primer på (använd rätt primer för underlaget)

Avtorkning med klibbduk igen när primern torkat

Lackning (jag lackade bara ett lager, men två kan vara bra att göra)

Avtorkning med klibbduk igen.

Klarlackning (jag lackade två lager men ju fler lager desto bättre djup i lacken)

När jag lackade så använde jag kompressor och lackspruta. Lacksprutan jag använde har koppen ovanpå. Jag inbillar mig att det är bättre med en färgkopp ovanpå för jämnare flöde av färg än om den sitter under och färgen måste sugas upp i sprutan.

Så riktig lackspruta av enklare modell med kompressor är super. Sprayburkar vill man knappt titta på efter att ha kört med spruta.

Ansiktsmask är ett måste tycker jag. Det luktar apa om förtunningen och det är inte roligt att andas in lack. Ansiktsmasken ska ha kolfilter. Gärna utbytbara om man ska lacka många gånger. Förvara masken i tät påse. I och med att man utsätter kolet för luft så aktiveras kolet och slutar fungera efter tre månader om man inte förvarar den i tät påse.

När man lackar klarlack så är en heltäckande overall bra att ha. Jag hade det inte denna gång och det var inte roligt alls. Håret vart alldeles stelt. Nu har jag beställt en overall från Autoexperten. Kostar bara drygt 200 kr vilket det verkligen är värt.

All lack köpte jag hos Autoexperten. Likaså en hel del tillbehör också.

Nu så lackade jag bara om motorhuven, men jag kan tänka mig att om man lackar om en bil helt själv så kommer man riktigt billigt undan. Och kul är det.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: