Annons:
Etikettverkstaden
Läst 5915 ggr
sissie
5/18/12, 8:58 AM

Lära sig svetsa

Är det svårt att lära sig svetsa?

Jag har funderat på om man skulle lära sig svetsa. Är det svårt att lära sig det? Och vilken sorts svetsning är bäst när det gäller rost på bilar?

En gång för säkert 20 år sedan provade jag på att svetsa med gas-svets. Det blev bara hål. Men Mig svetsning? Är det svårt och kan man göra det på bilar?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Leo
5/18/12, 3:28 PM
#1

nä mig är inte svårt vad jag vet så är det bäst på tunnplåt men det går att få ihop lite grövre saker oxå bara man har lite kräm i svetsen

Leo värd på Motorcykel i fokus 

sissie
5/22/12, 7:33 AM
#2

Tunnplåt typ sådant som är i bilarna?

Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
5/23/12, 12:33 AM
#3

det bästa är faktiskt TIG  men det går UTMÄRKT med MIG  och då ska du HELST ha en trefas maskin  och helst går du inte under 180 200 ampere

och då pratar jag om "märkes svetsar"  typ kemppi . esab  osv inte nått feltema skräp

och nää inte men jag ska ju bara  svesta lite tunna sparklådor på min gamla suzuki   för det viktigaste är genombränningen   annars får du inte svetsen att sitta kvar  ,, för låg effekt i svetsen gör som sagt att genombränningen inte blir tillräcklig  och då häftar den bara lätt ihop plåtarna , när du kommer till bilprovningen så stoppar dom in en mejsel och bryter till och så lossnar hela sparklådan

dessutom är faktiskt inte din suzuki någon bra bil att lära sig på .. plåten är åt helv-e för tunn så risken är näsan 180% att du bränner sönder bilens plåt så den helt enkelt "rinner bort"

man jag gissar att det slutar med någon liten pocketmodell från feltema/jula och som lök på laxen en tråd med inbyggd skyddsgas .. den tråden ör väldigt svårsvetsad . tom jag med snart 30 år svetskunskaper  har problem att svetsa  snyggt med den ,,, och snyggt och snyggt ,,, det är väl inge viktigt kan du säga  men destå mindre klumpar du fpr ju mindre efterarbete  (slipning) behöver du göra ,, och sen är som sagt din plåt som alujumjumfolien runt en kexChoklad  ,, du kommer slipa hål i plåten vid ett stort antal tillfällen näär du tar punkterna ,,  och då  får du ennu större skarv och ännu tunnare plåt  (dödsspiral )

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
5/23/12, 10:12 AM
#4

Tihi!! Kexchokladsfolie. Nog visste jag att det är tunn plåt i japsarna, men så tunn!! Kors!! Flört

Vi tänkte faktiskt som du sa försöka lära oss på ju suzukin. Kan ju alltid vara kul att försöka i alla fall.

Jag trodde nog att biltema hade justa grejor om än billigare och inte så långlivade.

Var får man tag på en bra svets som inte kostar skjortan. Behöver ju inte proffsmaskin av värsta sorten. Men tillräckligt bra för att fungera. Tanken är att kunna svetsa upp det så att bilen håller ett par år till, så kan vi köra den till skroten sen.

Tänker faktiskt också köpa några plåtbitar av lite olika tjocklekar att träna på först.Glad Träning ger ju färdighet. Lär ju aldrig bli ett proffs dock. Jag grämer mig faktiskt, för att jag inte passade på att lära mig när pappa var i livet. Han svetsade mycket. Både hederlig gammal gassvets och Mig. Hm. Undrar om det kan stå en svets i mammas källare efter honom? Obestämd Tror inte det dock.

Esab känner jag igen. Ska söka på det på nätet och se vad jag kan hitta.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
5/23/12, 11:19 AM
#5

Kolla blocket . där hittar du beg maskiner  och en BEG kvalitetsmaskin är alltid en bättre väg att gå än en ny skitmaskin ,

innan du aggerar kan du maila länkar till mig med maskiner du är intresserad av så ger jag tumme upp eller ner

en trefas svets är att föredra 10 dagar i veckan och detta ur alla synvinklar

den är kraftigare  , den svetsar lugnar , den svetsar  "lättare"  och är en bättre svets att lära sig med

du ska redan från början köpa en "för stor" svets ,, kapaciteten bestäms av hur mycket ström den kan hantera ,  och som sagt någonstans vid 180 - 200 ampere är det MINSTA du ska köpa

när man pratar om MIg svetsar  så pratar man om intermitense   och det handlar helt enkelt om hur mycket/ofta du kan svetsa med den i olika belastningar  ,, ju högre siffra destå bättre

har sveten en intermetense på ex 50 %   så betyder det att du för varje svetsad minut måste låta svetsen VILA lika länge  ..

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
5/23/12, 7:09 PM
#6

Tack för tipsen. Vi får se hur vi gör och vad som händer.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
2 loud
5/26/12, 9:34 AM
#8

Duhar rätt inställning sissie aå förstör inte dina möjligheter med att köpa fel svets , , att svetsa GENERELLT  eller igentligen hela livet  är att UNDERARBETET och val av "verktyg" är starkt avgörande på slutresultatet

desstå mera energi du lägger på underarbetet , , desstå lättare gör du ett bra resultat i "slutbehqandligen"  ,,det enda jag faktiskt kommer på som påvisar motsatsen är BARN ,,, även om du producerarar  under en "SNABBIS"  på 5 minuter så finns ingenting som tyder på att "produkten"  dvs barnet skulle bli någe sämre .. å andra sidan så behåller ni Quvinnor spermierna i ca 9 månader och där försvann ju "snabbjobbet"

well det vanligaste felet en nybörjare gör är att använda för lite ström , man har tidigare testat med högre ström och  fått smältras  dvs du hettar upp plåten så mycket att den heta metallen raar ur totalt och efterslämnar ett stort hål ,, efter detta sänker man strömmen och börjar tillverka "måsskit"  ,, dvs någonting som inte smälter iväg men heller inte get en ren stark svets , en måsskit klarar du i 11 av fem fall att separera från materialet du "svestat" det mot ,, dvs du har INTE uppnåt en samanfogande svets utan bara "sminkat"  plåten du jobbat mot

det beror ju som sagt på att strömmen varit för låg ,  med en större kraftigare svets är det lättare att få en bra STABIL smälta och här handlar det mera om svetsen än om svetsaren ,,  allrahelst då en 3 fas svets , den är lugnare/jämnare i sitt lämnande av ström vs n enfas svets

väljer du trots allt en enfas svets så måste du se till att få så bra som möjligt  , och då gäller bara kända fabrikat  (kemppi . luna , esab etc  )  det finns överhört billiga svetsar NYA på  marknaden idag  och FÖRR var alltid nytt "modernt" bättre än beganat gammalt "skit"

detta var innan KINA satte sitt intåg på världen ,, igentligen är det inte kinas fel utan dom som hanlar med kina , ,,det är alltid kunden som bestämmer vad han är berädd att betala  och många av do produkterna som tillverkas nya idag är av som anskrämlig kvalitet redan nya att dom förr aldrig passerade ritbordet ,  idag finns så samvetslösa importörer att dom bara ser på pengarna , ett gott ryjte bekymmrar dom inte eftersom dom kör snabba " crasch&grabb cupér  så NÄR deras importerade produkter börjar crascha så har dom redan lagt importfirman på rygg och startat upp en ny

reservdelar  är nått man oftast får drömma om till dessa kina maskiner ,  och därför kandu ofta hitta svetsarna extremt billigt på tradera och blocket ,,

faktum är att även jag FUNDERAT på en sån här tjing tjong kina svets  ,, asså HUR såliga kan dom IGENTLIGEN vara ??

plötsligt en dag så dök då det upp en ac/dc  TIG svets på tradera  , dessutom på  överskåderligt avstånd så jag kunde hämta den och slippa dyra frattillägg     ,, jag har redan en ac dc tig i garaget i bby och efter att ha flyttat till eget hus i jakobsberg så märker man hur bortskämd man blivit med rätt verktyg , och just det att känna till vad man kan göra med dom olika verktygen men inte ha dom tillgängligt är en defenetivt frustrerande situation ,, att sedan FLYTTA en sån här svets som handikappad är ett helt företag  så summa summarum är att jag håller på att skaffa dubbelt av allting och det var här den där kina tigen kom in ..

tigen som låg ute hade dessutom bra speccar och var av den kraftigare sorten . och briset var bättre än bra så det passade som hans i greta

så då började jag med att googla på importören och fabrikatet och den faktiska svetsen   och allt slutatde med att jag fortfarande söker en TIG

INTERNET är ett mäktigt verktyg , inte nog med att företaget gått i KK  man såg snabbt varför  ,, dden här svesten såg alltså även med mina kritiska ögon okay ut ..  och det vissade sig att många hade halkat in på just denna svets på samma sätt som mig ,, dvs hittat en tokbillig def maskin  och det syntes på nätet ,,, ingen hade någon posetiv erfarenhet av säljaren , rservdelar kunde beställas om dom förbetalades men ingen verkar ha fått några grejor , sen fanns det en skara entusiaster med större kunskaper i elektronik som kunde hitta fram ekvalenter (ersättningar)  till dom icke existerande reservdelrna  via fötretag  av typen elfa ,, man lyckdes   IBLAND få igång dom för en kortare tid  och slutligen så brann kontrollerkorten  (alltså svetsens själva "huvuddator)  och då var det Rökt …

just den här maskinen jag var intresserad av var ny i kartong  ,  köparen hade försökt få igång den men inte lyckats ,,, just detta scenario BRUKAR vara e guldgruva  INNAN KINA började producera SKIT  ,,   ingen produkt kunde väl vara så dålig att den var trasig direkt från fabrik va ?  och det är just där kineserna fyllt upp ett tomrum som ej tidigare funnits   , jag utgick från att ägaren var en "klant" och att felet skulle vara ett SBS fel (skit bakom spakarna) men efter att ha kollat upp alla betyg och förökt hitta någon firma som tagit upp servicen efter detta företag så la jag snabbt ner ,,  en av dom VANLIGASTE rubrikerna runt denna svets var   "hjälp min nya svest startar inte och säljaren är i KK) och då visar det sig att det snarare är obligatoriskt med trasiga maskiner vs hela direkt ur kartongen

ördelen med ett känt fabrikat är således inte bara KVALITETEN  utan oxå möjligheten att få tag på nya eller beganade reservdelar

en elektiskt svets handlar om en elekrtisk kortslutning och i kortslutningen ligger kraften , både kraften att smälta stålet och kraften i att SMÄLLA  komponenter i svetsen  så på samma sätt som du har/använder din V8 i bilen så får du tänka liknande när u ska köpa en svets ,,, hur många procent av en V8 tror du den ligger på WOT (fullgas) ,,  jag skulle uppskatta att MAX 10 %  dom restrerande 90 % är dom som gör demns "endurande" (uthållighet)  och körglädje   oh med n svest med samma förutsättningar så har du nått som kan ORKA med kraftigare uppdrag och allt däremellan så har den en "smooth" ride med FÅ procents utnyttjande av KRAFTEN (vridet) den har ,, jämnför detta med en liten 4 cylindrig motor som måste ligga på höga rpm för att orka och hinna med sina 6 och 8 cylindriga kamrater

om du vill när du skaffat dig en egen svets kan du komma över till garaget så kanjag visa dig lite grundläggande handhavande i svestandet , men det finns TEORI att insupa fram tills dess ,, försök få tag i lite litterarur fram tills dess och börja svesta i teorion ,  det är aldrig fel att kunna saker teoretikt innan det blir allvar .. jag tror faktiskt biltema , jula , verktygsboden har små A5 böker i detta ämne till försäljning

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
5/27/12, 8:56 AM
#9

Nu får du slå mig i skallen 2 loud. Vi köpte faktiskt en Mig på Biltema. Fy skäms på mig, men ekonomin tillät oss inte att skaffa en proffsmaskin. Rynkar på näsan Dessutom var det magert, näst intill tomt på andrahandsmarknaden när jag var ute och letade. De som fanns var för dyra för vår plånbok just nu.

Vi tog i alla fall deras kraftigaste maskin. De andra kändes så fjuttiga. Vi får se hur det går. Hoppas på det bästa. Vi ska träna på en dröse plåtbitar innan vi ger oss på något försök att reparera. Om allting går bra - i alla fall åt rätt håll - så sparar vi ihop till en esab eller kemppe.

Men alla dina goda råd har varit till god hjälp och jag kommer att komma ihåg dem. Utan dem så hade vi säkert köpt en skitsvets för knappa tusenlappen. Nu så hoppade vi över dem i alla fall.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
5/27/12, 1:13 PM
#10

snålheten bedrar visheten ,,, du har köp en leksakssvets  som dessutom töjer på "naturlagarna"  ,, om det är den kraftigaste du köpt är den 160 A svetsen  a´ 3000 :- ,,, Intermetensen på den ör en katastrof  vilken bekräftas av att den tom har en indikatorlampa som talar om NÄR (inte om )  NÄR den är överhettad ..

MAX storlek på spolen tråd är 5 Kilo ,,   köp hem ett gäng reservtråd direkt ,, det går åt mängder  när man svetsar  och tråden tar  ALLTID slut vid fel tillfälle

om du trots allt väljer att behålla felteman så ge dig ut på blocket och leta reda på ett EUROfäste till slangpaketet ,  som det är nu är du hänvisad till feltema för reservdelar ,  slangpaketet är en ren förbrukningsvara  samtidigt som det är den sista länken mot svetsen  och ett KLUMPIGT slangpaket  gör dig DIREKT till en sämre svetsare ,, inga bra förhållanden att lära sig under  .. dom här EURO kopplingarna är en STANDARD , väl med det i svetsen är du fri att välja slangpaket från vem som helst  istället för feltema

dessutom har du idag 2 meter ,,  när du börjar jobba med bilen kommer du snabb upptäcka hur KORT 2 meter är . ligger man under bilen vill man inte böka med hela svetsen utan då är det otroligt bekvämt med lång slang ,

och i din Ekonomiska översikt över att ha köpt denna svets "billigt"  förmodar jag att du räknat med  kostnaden för den ELEKTRIKER  som du måste du att och låta installera ett nytt uttag där du ska svetsa , Normalt ligger maxeffekten på ett 1 fasuttag  på 2400 watt  / 10 ampere 220 V

för att du ska kunna använda din svets  som den är tänkt måste du ha ett uttag som inte bara är säkrat utan oxå KLARAR 16 ampere

så som sagt .. det jag undrar är att i din fras "du hade inte råd" räknade du in kostanden för elektriken och installationen då ??

låt oss bara leka lite med tanken ,,

du har betalt 3000 :- för en feltema svets

hade du istället öppnat ögonen och tankat suzukin  och hämtat den här

http://www.blocket.se/uppsala/Esab_Miggy_125__1_Fas_migsvets_40626907.htm?ca=11&w=2

så hade du redan haft din ESAB   och en MYCKET bätte svets

skulle jag vara i dina käder skulle jag ringa direkt och kolla om denna esab finns kvar , paxat den , åkt tillbaka till feltema och tacka för lånet . återta dina pengar och ta en liten tripp till uppsala

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

2 loud
5/27/12, 11:43 PM
#11

Äsch fassen  nu glömde jag fråga när du tycker att det kan vara ett lämpligt tillfälle för en där baxstern ;-)

NORMALT slår jag inte fruntimmer  men när du ber så snällt  kan jag göra ett speciellt undantag för dig

ta lite bilder på din plåtar /svetsar  och lägg upp ska vi se hur du lyckas så ska jag tipsa om nått inte blir bra ,, berätta oxå grundläggande tjockleken på plåten

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
5/28/12, 12:02 AM
#12

baxstern? Förvånad Inte en susning om vad du menar med det.

Jag ska se vad jag kan få ihop för bilder. Först måste jag få tag på lite plåt att träna på.

Att det går åt mycket tråd gissade jag mig till. Köpte en rulle extra, men det kanske är läge att köpa en till…eller två. Som du sa så är det ju inte roligt om det tar slut mitt i jobbetFlört. Antar att det går åt mer än vad man kan ana.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
5/29/12, 12:36 PM
#13

Citat""Nu får du slå mig i skallen 2 loud"" slut citat

fattar bättre nu ??

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

Annons:
sissie
5/30/12, 7:47 AM
#14

Då förstår jag.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

2 loud
6/25/12, 3:58 AM
#15

sissie  vart tog bilderna på dina "kråkfötter" vägen ??   har du inte hunnit tända upp svetsen än ??

Guinnes World Rekord Holder (Soundpressure in Car)

På internet kommuniserar vi med text. Om du skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

If it has Tits, Track or Tires it´s gonna give you problems

sissie
6/28/12, 10:00 AM
#16

Jag gav upp. Svärsonen är betydligt bättre än jag på det där. Flört Men det var kul att försöka. KAnske kan man lära dig med tiden, men det är roligare att lacka.Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: